Wednesday, June 9, 2010

BUKU MOTIVASI KECEMERLANGAN PELAJAR


Buku ini hasil catatan dan pengalaman berkecimpung dalam bidang motivasi sejak belajar di USM sehingga kini. Tidak salah kalau saya kongsikan ilmu-ilmu motivasi ini dalam bentuk ebook.
layari http://www.izzafey.ws/yasmin.html
Buku ini memaparkan beberapa langkah untuk kecemerlangan seseorang pelajar. Ayat yang diolah adalah secara begitu simple dan mudah difahami oleh pelbagai lapisan pelajar. Penulis membahagikan buku ini kepada 10 bab:

Bab 1 mengungkapkan konsep Motivasi Kecemerlangan iaitu maksud motivasi dan tips-tips menjadi pelajar cemerlang di samping ciri-ciri ke arah menjadi pelajar cemerlang. Turut diungkapkan resepi kecemerlangan yang ditulis secara bersantai, seiring dengan minda remaja.

Bab 2 pula kaedah pengurusan masa dengan sistematik, iaitu usia dalam bentuk masa, langkah-langkah mengurus masa serta cara mengurangkan pembaziran masa. Turut diselitkan ialah jadual pengurusan masa untuk pelajar yang berbentuk fleksibel.

Bab 3 pula memaparkan tentang langkah-langkah kejayaan yang sangat perlu diikuti oleh setiap pelajar. Disenaraikan tanda-tanda orang yang berjaya dan tanda-tanda orang yang gagal. Formula kejayaan yang menggabungkan matlamat dan usaha serta graf kejayaan dimasukkan. Turut dimasukkan kisah-kisah kejayaan tokoh-tokoh seperti Henry Ford, Isaac Newton, Thomas Elva Edison, Ali Yaakub, Tuah Johari Atan, Roger Bannister, Jahangir Khan, Vasily Alexev, Nelson Mendela dan Prof. Ismail Salleh.

Bab 4 pula memberi kaedah-kaedah kemahiran belajar yang sesuai untuk semua peringkat pelajar. Kaedah akronim, kaedah jalan cerita, kaedah bunyi seakan, kaedah bayangan / imaginasi, kaedah peta minda, di samping kemahiran mendengar. Penulis juga menarik perhatian pembaca dengan memaparkan sub topik 'minat memperkuatkan daya ingatan'.

Bab 5 memasukkan konsep spiritual atau kerohanian yang perlu diseimbangkan oleh pelajar. Sebab-sebab lupaan, amalan-amalan keberkatan serta beberapa petua dari ayat-ayat suci al-Quran turut dimasukkan

Bab 6 memfokuskan tajuk persiapan menghadapi peperiksaan yang bermula dari beberapa minggu sebelum peperiksaan, minggu terakhir sebelum peperiksan, malam peperiksaan, sebelum masuk dewan peperiksaan, semasa peperiksaan dan sesudah peperiksaan, di samping cara mengatasi panik.

Bab 7 menyelitkan tips-tips ringkas untuk panduan ibu bapa dalam mendidik anak-anak. Isu-isu remaja dan cabarannya dimasukkan sebagai panduan ibu bapa dan langkah-langkah untuk menghadapinya. Bab ini diakhiri dengan kata-kata pujangga Pendita Zaaba.

Bab 8 dimasukkan info-info berkenaan motivasi seperti kajian sujud terhadap minda manusia, fenomena mengantuk, serta langkah mengatasinya. Turut dimasukkan ialah nasihat Luqman untuk anak-anaknya.

Bab 9 dilampirkan petua-petua ringkas tentang kejayaan, kisah Sayidina Ali dengan kaum Khawarij dan warkah untuk pelajar, intipati Surah Luqman, serta kajian terhadap keberkesanan pembelajaran. Petua Tok Kenali juga dimasukkan.

Bab 10 pula dimasukkan beberapa buah lagu yang berkait dengan motivasi seperti Your Mother, Jasa Bonda, Fikirkan Boleh, Gemilang dan Azam Yang Suci.
layari http://www.izzafey.ws/yasmin.html

No comments:

Post a Comment