Saturday, June 12, 2010

KEHEBATAN OTAK MANUSIA


Otak dianugerahkan oleh Allah kepada manusia untuk kegunaan berfikir. Kemampuan berfikir seseorang tidak bergantung kepada saiz atau berat fizikalnya, tetapi pada sel-sel saraf neuron yang terkandung di dalam otak tersebut.
Orang yang jarang berfikir paling minimum mempunyai sejumlah 10 bilion sel. Setiap satu sel berhubungan dengan saraf yang lain. Orang yang rajin berkifir pula mempunyai sehingga 1 trilion sel. Semakin kerap kita berfikir pula, semakin banyak sel otak yang terbentuk.
Otak mengandungi bahan cecair yang terdiri daripada berpuluh-puluh jenis bahan kimia, yang bertindak balas untuk membolehkan manusia berfikir. Setiap sel otak mempunyai kapasiti seperti SEBUAH KOMPUTER BESAR, yang membolehkan otak manusia menampung sekurang-kurangnya 120 kemahiran. Malangnya, manusia hanya menggunakan 5 – 10 % sahaja dari keupayaan otak mereka.
Kajian awal saintis terkenal Albert Einstein, otak manusia terbahagi kepada dua : dikenali sebagai otak kiri dan otak kanan. Kemudiannya, Dr. Robert Ornstein dan Dr. Roger Sperry dari Institut Teknologi California pula mengkaji tentang perbezaan fungsi otak kiri dan otak kanan secara sistematik.
Kajian mereka mendapati otak kanan berfungsi lebih khusus dalam memproses maklumat secara keseluruhan dan bertindak balas dengan irama, imej, warna dan berkhayal. Otak kiri pula memproses maklumat satu persatu dan bertindak balas dengan perkataan, nombor, logik dan analisis. Untuk menjadi cemerlang, pelajar hendaklah menggunakan kedua-dua belah otak ketika belajar.
Peranan otak ketika membaca:
Otak Kiri
- meneliti perkataan demi perkataan
-berfikir logiknya kandungan buku
-mengingat fakta, formula,
perbendaharaan kata
Otak Kanan
-memahami isi buku keseluruhannya
-menggambarkan apa yang dibaca dalam minda
-bacaan dibawa kepada perasaan dalam hati
Dengan menggunakan kemampuan otak secara optimum barulah kita dapat menggarap ilmu pengetahuan dengan lebih berkesan dan pantas. Jangan sekali-kali anda merosakkan fungsi otak dengan melakukan aktiviti yang mengakibatkan minda rosak seperti merokok, mengambil dadah, minum arak, melihat bahan lucah, bermain sukan berbahaya yang melibatkan kecederaan kepala dan sebagainya.

No comments:

Post a Comment