Tuesday, October 23, 2012
PERSEKUTUAN TANAH MELAYU 1957
a.Nyatakan isu penting yang menjadi panduan Suruhanjaya Reid dalam membentuk perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu yang merdeka. (5 markah)
Isu penting yang menjadi panduan Suruhanjaya Reid ialah pembentukan sebuah kerajaan persekutuan yang kuat. Mereka juga mengambil kira tentang pemberian kuasa autonomi kepada negeri-negeri dalam Persekutuan Tanah Melayu.
Selain itu, isu kedudukan raja-raja Melayu serta hak istimewa orang Melayu turut mendapat perhatian utama.
Selain itu, isu agama Islam sebagai agama rasmi dan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan turut diutamakan. Malah, isu kewujudan satu bangsa Persekutuan Tanah Melayu dan kerakyatan jus soli turut diberi perhatian.
b.Jelaskan isi-isi penting Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1957. (10 markah)
Antara isi-isi penting ialah pembentukan sebuah kerajaan persekutuan iaitu pemisahan kuasa persekutuan dengan kuasa negeri. Dengan itu, diwujudkan kuasa persekutuan dengan kuasa negeri, iaitu terdapat senarai persekutuan dan senarai negeri pada peringkat negeri dan Negara.
Selain itu, institusi raja dijadikan Raja Berperlembagaan manakala diwujudkan tiga jenis kerakyatan, iaitu secara kuat kuasa undang-undang, secara permohonan dan naturalisasi. Prinsip jus soli telah diterima.
Di samping itu, kedudukan istimewa orang Melayu tetap dikekalkan manakala agama Islam dijadikan agama rasmi persekutuan.
Tanah Simpanan Melayu terus dikekalkan dan Bahasa Melayu menjadi bahasa kebangsaan negara.
Yang Dipertuan Agung menjadi ketua negara dan pentadbiran negara bersifat demokrasi berparlimen, iaitu terdapat Dewan Rakyat dan Dewan Negara yang terletak di bawah kuasa parlimen.
Di peringkat negeri, Menteri Besar menjadi pelaksana pentadbiran dan beliau dibantu oleh Dewan Undangan Negeri yang dibantu oleh EXCO.
HIJRAH
a.Apakah yang dimaksudkan dengan hijrah?(4 markah)
Hijrah bermaksud berpindah. Dalam pengertian tamadun Islam, hijrah bererti perpindahan orang Islam dari kota Makkah ke Madinah bertujuan mengukuhkan kedudukan Islam. Hijrah juga membawa maksud semangat ingin berubah sikap, dan cara berfikir di samping sebagai strategi baru menyebarkan Islam.
b.Berikan hujah untuk menolak dakwaan orientalis Barat yang menuduh hijrah sebagai suatu pelarian. (4 markah)
Penghijrahan umat Islam kerana jemputan orang Arab Madinah seperti yang tercatat dalam perjanjian Aqabah Kedua.
kedua, ketibaan umat Islam Makkah ke Madinah juga disambut dengan rela dan meriahnya oleh penduduk Madinah.
Ketiga, orang Islam Makkah diberi tempat tinggal yang sewajarnya dan dijamin keselamatan mereka.
Keempat, nabi Muhammad s.a.w. dilantik sebagai pemimpin Madinah. Malah penghijrahan itu adalah atas perintah Allah.
.
c.Jelaskan kepentingan hijrah terhadap perkembangan Islam. (8 markah)
Melalui hijrah, dakwah Islamiah dapat dilakukan secara aman dan dilakukan secara terbuka tanpa berselindung lagi.
Dengan hijrah, terjalin hubungan persaudaraan antara orang Islam Makkah dengan suku Arab Madinah. Nabi telah memberi gelaran Muhajirin kepada orang Islam Makkah yang berhijrah ke Madinah dan Ansar kepada orang Islam Madinah yang memberi bantuan. Lebih hebat lagi, mereka diberi modal berniaga, tempat tinggal dan jaminan keselamatan.
Selain itu, hijrah juga telah menyatupadukan penduduk Madinah yang terdiri daripada pelbagai suku, budaya dan agama. Hijrah juga berjaya mendamaikan suku Aus dan Khazraj sekaligus melahirkan kehidupan harmoni di Madinah.
Nabi Muhammad s.a.w. juga telah membina Masjid al-Nabawi yang menjadi tempat ibadat, belajar dan membincangkan masalah.
Selain itu, Nabi Muhammad s.a.w juga telah menukar nama Yathrib kepada Madinah yang bermaksud kota bercahaya. Ini telah menjadikan Madinah menjadi pusat tamadun Islam.
Dengan hijrah juga wujud penggunaan takwim Islam mengikut kiraan tahun hijrah yang digunakan secara rasmi oleh Khalifah Umar.
Yang lebih penting, hijrah telah merealisasikan penubuhan negara Islam Madinah di mana Nabi Muhammad s.a.w. sebagai ketua negara.
d.Sebagai pelajar, bagaimanakah hijrah dapat dijadikan amalan untuk meningkatkan kecemerlangan diri? (4 markah)
Sebagai pelajar, kita perlu berhijrah daripada sifat malas kepada sifat rajin. Kita juga perlu strategi belajar yang berkesan dan terancang untuk mencipta kejayaan. Kita juga perlu membuang sifat nakal agar menjadi murid yang baik. Kita juga perlu belajar menepati masa dan sanggup berkorban masa dan tenaga untuk mencipta kejayaan.
Saturday, October 20, 2012
TAJUK SANGAT PENTING (TERKINI)
BAB 1Pengertian Tamadun dan Ciri Tamadun Awal
• Pengertian tamadun menurut pandangan sarjana Barat dan sarjana Islam
• Tamadun awal yang terbina di lembah sungai
• Kelebihan lembah sungai sebagai pusat petempatan awal
• Ciri tamadun awal
• Peranan petempatan kekal dalam proses pembinaan tamadun
BAB 2
**Peningkatan Tamadun Manusia (Sistem Pemerintahan)
• Sejarah kemunculan sistem pemerintahan demokrasi di Athens, Yunani
• Ciri pemerintahan demokrasi di Athens
• Ciri pemerintahan republik di Rom
• Ciri pemerintahan beraja dalam tamadun India
• Pelaksanaan sistem birokrasi awam dalam tamadun China
Peningkatan Tamadun Manusia (Sistem Perundangan)
• Pembentukan undang-undang Yunani
• Jenis dan ciri undang-undang Rom
• Pelaksanaan undang-undang dalam tamadun India
• Pelaksanaan undang-undang berasaskan falsafah Legalisme & Confucius dalam tamadun China
• Kepentingan undang-undang dalam sesebuah negara
Peningkatan Tamadun Manusia (Perluasan Kuasa)
• Perluasan empayar Yunani oleh Alexander The Great
• Perluasan empayar Rom oleh Augustus Caesar
• Perluasan empayar Maurya oleh Chandragupta Maurya dan Asoka
• Perluasan empayar Dinasti China oleh Shih Huang Ti
**Peningkatan Tamadun (Peningkatan Ekonomi)
• Punca yang menyebabkan negara kota Yunani menumpukan bidang perdagangan
• Faktor yang mendorong kemajuan perdagangan dalam tamadun India
• Kemajuan bidang pertanian yang dicapai oleh tamadun China
• Sebab berlakunya peningkatan dalam bidang ekonomi
**Peningkatan Tamadun (Peningkatan Pendidikan)
• Falasafah pendidikan Athens dan Sparta dalam tamadun Yunani
• Falsafah pendidikan Rom yang menekankan ilmu praktikal
• Pendidikan berteraskan ilmu agama dalam dalam tamadun India
• Pendidikan awam dalam tamadun China
BAB 3
Kerajaan Agraria dan Maritim
• Ciri kerajaan agraria
• Faktor kejayaan kerajaan Angkor dan Funan dalam bidang pertanian
• Ciri kerajaan maritim
• Faktor kemajuan perdagangan kerajaan Srivijaya dan Kedah Tua
• Hubungan kerajaan agraria dan maritim yang saling bergantung
**Pengaruh Hindu dan Buddha di Asia Tenggara
• Cara penyebaran pengaruh Hindu dan Buddha di Asia Tenggara
• Pengaruh Hindu dan Buddha terhadap sistem pemerintahan
• Pengaruh Hindu dan Buddha terhadap seni bina candi di Asia Tenggara
• Pengaruh Hindu dan Buddha terhadap bahasa dan kesusasteraan di Asia Tenggara
TEMA 8 (BAB 4 – BAB 8 TINGKATAN EMPAT)
JANGKAAN : 2 SOALAN
BAB 4
Penyebaran Islam di Makkah
• Cara Nabi Muhammad s.a.w menyebarkan Islam di Makkah
• Rasional Nabi Muhammad s.a.w. menggunakan dakwah secara rahsia
• Tokoh awal yang memeluk Islam
• Usaha orang Arab Quraisy menghalang dakwah Nabi Muhammad s.a.w.
• Langkah Nabi Muhammad s.a.w. menghadapi cabaran
BAB 5
Hijrah
• Pengertian Hijrah
• Faktor Nabi mengarahkan umat Islam berhijrah ke Madinah
• Peristiwa yang membawa kepada Hijrah
• Kepentingan Hijrah kepada umat Islam
• Nilai daripada peristiwa Hijrah
**Piagam Madinah
• Maksud Piagam Madinah
• Kandungan Piagam Madinah dari segi politik, ekonomi dan sosial
• Kedudukan orang Yahudi mengikut Piagam Madinah
• Kepentingan Piagam Madinah dalam pembinaan negara
• Pelaksanaan Piagam Madinah dalam konteks masyarakat majmuk
**Penyebaran Islam Semasa di Madinah
• Strategi yang digunakan oleh Nabi Muhammad s.a.w. untuk menyebarkan Islam
• Alasan menyangkal dakwaan orientalis Barat yang mengatakan Islam menggunakan peperangan untuk menyebarkan Islam
• Tujuan peperangan dalam Islam
• Peraturan yang mesti dipatuhi semasa berperang
• Keburukan peperangan
• Langkah mengelakkan peperangan
BAB 7
**Teori Kedatangan Islam ke Asia Tenggara
• Teori dan bukti Islam datang terus dari Tanah Arab
• Teori dan bukti Islam dibawa ke Asia Tenggara melalui India
• Teori dan bukti Islam dibawa ke Asia Tenggara melalui China
• Faktor yang membantu penyebaran Islam di Asia Tenggara
**Penyebaran Islam di Asia Tenggara
• Cara yang digunakan oleh pedagang untuk menyebarkan Islam
• Cara yang digunakan oleh pemerintah untuk menyebarkan Islam
• Peranan kerajaan Islam dalam menyebarkan Islam
• Peranan pusat kebudayaan Islam dalam menyebarkan Islam
• Peranan mubaligh menyebarkan Islam
TEMA 9 (BAB 9 – BAB 10 TINGKATAN EMPAT)
JANGKAAN : 1 SOALAN
BAB 9
**Zaman Gelap di Eropah
• Maksud Zaman Gelap
• Keadaan politik di Eropah pada Zaman Gelap
• Keadaan ekonomi pada Zaman Gelap
• Keadaan sosial pada Zaman Gelap
• Perubahan yang berlaku di Eropah pada penghujung Zaman Gelap
Gerakan Reformation
• Maksud reformation
• Faktor berlakunya gerakan reformation
• Perkembangan gerakan reformation di Eropah
• Kesan gerakan reformation
**Kesan Revolusi Perindustrian di Eropah (Hubungan Pekerja – Majikan)
• Gerakan Luddite
• Langkah menghalang gerakan pekerja
• Bentuk penindasan terhadap golongan pekerja
• Usaha membela nasib golongan pekerja
BAB 10
**Pembandaran di Tanah Melayu
• Maksud pembandaran
• Faktor kemunculan bandar baru
• Fungsi bandar baru
• Sebab berlakunya pembandaran tidak seimbang antara kawasan
• Langkah mewujudkan pembandaran seimbang
Pendidikan vernakular di Tanah Melayu
• Ciri pendidikan vernakular
• Perkembangan sekolah Melayu
• Perkembangan sekolah Cina dan Tamil
• Perkembangan sekolah Inggeris
• Sebab pendidikan vernakular tidak berjaya memupuk perpaduan
TEMA 10 (BAB 1 – BAB 2 TINGKATAN LIMA)
JANGKAAN : 1 SOALAN
BAB 1
**Birokrasi Barat di Asia Tenggara
• Ciri sistem pemerintahan tradisional di negara-negara Asia Tenggara
• Ciri sistem birokrasi di negara-negara Asia Tenggara
• Pelaksanaan pentadbiran peringkat pusat di IndoChina
• Pelaksanaan pentadbiran peringkat tempatan di Filipina
• Kesan pelaksanaan sistem birokrasi
Nasionalisme di Asia Tenggara
• Faktor kemunculan nasionalisme di Asia Tenggara
• Ciri nasionalisme tahap pertama dan kedua di Asia Tenggara
• Perkembangan gerakan nasionalisme di Filipina dan Indonesia
• Langkah penjajah mennangani gerakan bersifat radikal
• Kelainan gerakan nasionalisme di Thailand berbanding dengan negara lain
BAB 2
**Akhbar, Majalah dan Novel Melayu Tahun 1930-an
• Judul akhbar dan majalah berbahasa Melayu tahun 1930-an
• Isu politik, ekonomi dan sosial yang dibangkitkan dalam akhbar Melayu
• Persoalan yang menjadi topik dalam Majalah Guru, Pengasuh dan Bulan Melayu
• Mesej semangat kebangsaan dalam novel Melayu tahun 1930-an
• Persoalan semasa berkaitan media cetak pada hari ini
**Perjuangan Persatuan-Persatuan Melayu
• Kejayaan yang dicapai oleh Kesatuan Melayu Singapura (KMS)
• Matlamat penubuhan Persatuan Sahabat Pena Malaya (PASPAM)
• Kegiatan bersifat politik Kesatuan Melayu Muda
• Sebab kurangnya penglibatan masyarakat Sabah dalam persatuan
• Kepentingan Kongres Melayu 1939 dan 1940
TEMA 11 (BAB 3 – BAB 8 TINGKATAN LIMA)
JANGKAAN : 3 SOALAN
BAB 3
Pembinaan Negara dan Bangsa
• Faktor pembinaan negara bangsa moden di Eropah
• Maksud realpolitik
• Amalan realpolitik dalam pembinaan negara bangsa Jerman dan Itali
• Kaedah pembinaan negara Islam Madinah
• Kaedah pembinaan negara dan bangsa Malaysia
BAB 5
**Pakatan Murni
• Maksud pakatan murni
• Faktor yang mewujudkan pakatan murni
• Langkah mewujudkan pakatan murni
• Peranan Dato’ Onn Jaafar mewujudkan pakatan murni
• Kejayaan pakatan murni
• Kepentingan dan nilai daripada pakatan murni
Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1957
• Penubuhan dan peranan Suruhanjaya Reid
• Isu yang diutamakan oleh Suruhanjaya Reid dalam merangka perlembagaan
• Langkah ke arah menghasilkan perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu
• Isi Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1957
• Kepentingan Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1957
BAB 6
**Pembentukan Malaysia 1963
• Faktor dan cadangan pembentukan Malaysia
• Reaksi terhadap pembentukan Malaysia
• Peranan dan penubuhan Suruhanjaya Cobbold
• Peranan Jawatankuasa Perunding Perpaduan Kaum (JPPK)
• Peranan Jawatankuasa Antara Kerajaan (JAK)
• Penentangan Indonesia dan Filipina terhadap pembentukan Malaysia
BAB 8
**Perpaduan Kebangsaan
• Kedudukan Bahasa Melayu mengikut Perlembagaan
• Langkah memartabatkan Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan
• Matlamat kerajaan mewujudkan Dasar Kebudayaan Kebangsaan
• Ciri Kebudayaan Kebangsaan
• Peranan sukan ke arah memupuk perpaduan
• Kepentingan perpaduan
Dasar Pelajaran Selepas Kemerdekaan
• Matlamat dan kandungan Penyata Razak 1956
• Kandungan Penyata Razak yang dijadikan Ordinan Pelajaran 1957
• Syor yang terkandung dalam Laporan Rahman Talib 1960
• Kandungan Akta Pelajaran 1961 yang berasaskan Laporan Rahman Talib
• Pengenalan sistem persekolahan Aneka Jurusan 1969 mengikut Kajian Aminudin Baki 1965
• Kandungan Laporan Jawatankuasa Kabinet 1974
• Hala tuju pendidikan negara berdasarkan Falsafah Pendidikan Kebangsaan 1988
Wawasan 2020
• Konsep Wawasan 2020
• Teras Kemajuan Bersepadu mengikut Wawasan 2020
• Cabaran dalam mencapai Wawasan 2020
• Strategi menghadapi cabaran Wawasan 2020
• Ciri masyarakat Malaysia mengikut Wawasan 2020
• Tanggungjawab warganegara Malaysia ke arah mencapai Wawasan 2020
TEMA 12 (BAB 9 TINGKATAN LIMA)
JANGKAAN : 1 SOALAN
BAB 9
Blok Dunia dan Perang Dingin
• Maksud blok dunia
• Faktor kemunculan blok dunia
• Sebab berlakunya perang dingin
• Perbezaan ideologi kapitalis dengan komunis
• Cara kuasa besar menyebarkan pengaruh
• Kesan perang dingin terhadap negara Dunia Ketiga
**Dasar Luar Malaysia
• Faktor yang mempengaruhi penggubalan dasar luar
• Prinsip dasar luar tahap pertama yang bersifat pro-Barat
• Prinsip dasar luar tahap kedua yang bebas dan berkecuali
• Prinsip dasar luar tahap ketiga yang mengutamakan kepentingan ekonomi
• Faedah mengadakan hubungan luar
Malaysia Dalam Hubungan Serantau (ASEAN)
• Matlamat penubuhan ASEAN
• Pengisytiharan ASEAN sebagai Zon Aman, Bebas dan Berkecuali (ZOPFAN)
• Langkah merealisasikan prinsip ZOPFAN
• Kerjasama ekonomi dan sosial dalam kalangan negara ASEAN
**Cabaran Masa Depan
• Kepentingan ICT
• Faktor kerajaan mewujudkan Koridor Raya Multimedia (MSC)
• Definisi k-masyarakat dan k-ekonomi
• Kepentingan k-ekonomi dan k-masyarakat
. Langkah mewujudkan K-Masyarakat
TERKINI:TAJUK-TAJUK PERUNCINGAN JPN KELANTAN
TAJUK-TAJUK PERUNCINGAN SPM 2012
TINGKATAN 4
Bab 1 TAMADUN AWAL
Tamadun Hwang Ho ( MELAKA )
1. Dua buah dinasti yang memerintah
2. Sumbangan
3. Kemajuan dalam pertanian
4. Usaha membangunkan sektor pertanian
BAB 2PENINGKATAN TAMADUN
Tamadun China dan India ( KELANTAN,PERAK, SELANGOR,NEGERI SEMBILAN, MERSING, SBP)
1. Sumbangan dalam ekonomi - pertanian dan perdagangan
2. Monumen tinggalan sejarah
3. Pendidikan, senibina, sains dan teknologi ( semua tamadun )
4. Kebaikan persatuan perdagangan dan perusahaan
5. Bagaimana ekonomi Negara dapat ditingkatkan (KBKK)
6. Mengapa masyarakat memajukan sains dan teknologi (KBKK)
7. Kesan perkembangan sains dan teknologi terhadap kehidupan manusia (KBKK)
8. Usaha meningkatkan kemajuan sains dan teknologi (KBKK)
Bab 3 TAMADUN AWAL ASIA TENGGARA
Kerajaan Maritim ( KEDAH TUA DAN SRIVIJAYA) ( JPN KEDAH )
1. Faktor perkembangan
2. Srivijaya sebagai kerajaan maritime
3. Kemajuan dalam bidang perdagangan (KBKK)
Pengaruh Hindu dan Buddha ( NEGERI SEMBILAN )
1. Cara kedatangan
2. Pengaruh Hindu Buddha dalam pentadbiran kerajaan awal
3. Mengapa perlu pertahankan institusi berja di Malaysia (KBKK)
Bab 5 KERAJAAN ISLAM DI MADINAH
Hijrah ( KEDAH, KELANTAN, TERENGGANU,SELANGOR,NEGERI SEMBILAN, MERSING )
1. Maksud
2. Sebab hijrah
3. Peristiwa hijrah
4. Kepentingan hijrah
5. Piagam Madinah
6. Cara nabi Muhammad s.a.w sebar Islam di Madinah
7. Iktibar peristiwa hijrah (KBKK)
8. Ciri-ciri kepimpinan nabi (KBKK)
Pembukaan Semula Kota Makkah ( PERAK )
1. Faktor Pembukaan Kota Makkah
2. Kepentingan pembukaan
3. Iktibar pembukaan semula Makkah
4. Peperangan dalam Islam - tujuan, garispanduan, cara elak peperangan
Bab 6 PEMBENTUKAN KERAJAAN ISLAM DAN SUMBANGAN
PertembunganTamadun Islam denganTamadun lain di dunia ( PERAK, SBP )
1. Cara pertembungan
2. Tamadun terlibat
3. Kesan pertembungan
4. Mengapa Negara perlu tingkatkan kecemerlangan dalam pendidikan(KBKK)
5. Bagaimana anda membantu Negara membina kecemerlangan dalam pendidikan ( KBKK)
Bab 8 PEMBAHARUAN DAN PENGARUH ISLAM DI MALAYSIA SEBELUM KEDATANGAN BARAT
Kedatangan Islam ke Tanah Melayu ( TERENGGANU,MELAKA,KELANTAN)
1. Perana pendakwah Islam di Asia Tenggara.
2. Kesan dalam pemerintahan/pentadbiran dan perundangan
3. Kesan dalam ekonomi – perdagangan, matawang, cukai
4. Ciri-ciri menjadi pemimpin (KBKK)
5. Sumbangan bidang perdagangan kepada Negara ( KBKK)
6. Kesan penyebaran Islam terhadap cara hidup
7. Langkah mengekalkan Malaysia kuasa perdagangan (KBKK)
Bab 9 PERKEMBANGAN DI EROPAH
Perkembangan di Eropah ( KELANTAN, SELANGOR, NEGERI SEMBILAN, MELAKA, MERSING, SBP)
1. Zaman Gelap – maksud, sebab terjadi, ciri, sebab berjaya keluar dari zaman gelap, mengapa perdagangan tidak berkembang
2. Peranan baron
3. Keadaan petani zaman gelap
4. Perubahan pada Zaman Kemuncak Pertengahan
5. Faktor zaman gelap berakhir
6. Perbandingan sistem feudal dengan Ker. Melayu Melaka.
7. Revolusi Pertanian dan Perindustrian.
8. Iktibar zaman gelap/ bagaimana mampu menyaingi kemajuan Eropah (KBKK)
9. Usaha bagi elakkan zaman gelap berlaku di negara kita. (KBKK)
Bab 10 DASAR BRITISH DAN KESANNYA TERHADAP EKONOMI NEGARA( TERENGGANU)
Kesan-kesan Dasar Ekonomi
1. Peraturan Tanah sebelum dan selepas kedatanagan British
2. Tujuan peraturan tanah
3. Dua jenis tanah yang diperkenalkan British
4. Peningkatan nilai tanah masa kini – mengapa (KBKK)
5. Cara memajukan sector hartanah – (KBKK)
TINGKATAN 5
BAB 1 KEMUNCULAN DAN PERKEMBANGAN NASIONALISME DI ASIA TENGGARA (MELAKA )
1. Ciri-ciri nasionalisme tahap pertama dan kedua di Asia Tenggara
2. Perkembangan nasionalisme di Filipina dan Indonesia
3. Tindakan elakkan penjajahan (KBKK)
BAB 2 NASIONALISME DI MALAYSIA SEHINGGA PERANG DUNIA KEDUA
( KEDAH, KELANTAN, PERAK,SELANGOR, NEGERI SEMBILAN, MELAKA, MERSING, TERENGGANU, SBP)
1. Faktor pemangkin
2. Gerakan Islah – tokoh, maksud, akhbar, isu perjuangan, halangan,
3. Persatuan Melayu – tujuan, kejayaan dicapai, kegiatan
4. Kesatuan Melayu Muda - perkembangan , matlamat
5. Faedah menyertai persatuan di sekolah (KBKK)
6. Sikap pemimpin persatuan yang boleh dicontohi (KBKK)
7. Cara membangkitkan nasionalisme di Negara kita (KBKK)
8. Aktiviti memupuk semangat patriotic (KBKK)
9. Islah membantu memaju pemikiran / sumbangan gerakan Islah (KBKK)
10. Cabaran Malaysia menjadi negara maju (KBKK)
11. Adakah system pendidikan Malaysia dapat lahirkan modal insan cemerlang ? Nyatakan alasan. (KBKK)
Bab 3 KESEDARAN PEMBINAAN NEGARA DAN BANGSA ( KEDAH)
1. Warisan Kesultanan Melayu Melaka
2. Unsur demokrasi dalam adat perpatih di Negeri Sembilan
3. Sebab-sebab institusi raja perlu dihormati (KBKK)
BAB 5 PEMBINAAN NEGARA DAN BANGSA YANG MERDEKA (PERAK , NEGERI SEMBILAN )
1. Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1957
- Tokoh terlibat, isu menjadi panduan
- Suruhanjaya Reid - peranan
- Isi kandungan PTM 1957
- Kepentingan PTM 1957
2. Bagaimana PTM mendapat kemerdekaan (KBKK)
3. Sumbangan anda mengisi kemerdekaan (KBKK)
BAB 6 PENGUKUHAN NEGARA DAN BANGSA MALAYSIA (KELANTAN, TERENGANU, PERAK , SELANGOR, NEGERI SEMBILAN , SBP, MELAKA, MERSING, KEDAH )
1. Pembentukan Malaysia
- Cadangan
- Negeri yang terlibat
- Faktor
- Reaksi
- Langkah kearah pembentukan
- Manafaat penubuhan Malaysia
- Iktibar menjayakan penubuhan Malaysia.
2. SuruhanjayaCobbold
- Nama ahli
- Tujuan penubuhan
- Cadangan
3. Faedah pembentukan Malaysia (KBKK)
4. Bagaimana menjayakan gagasan Malaysia (KBKK)
5. Kerjasama kearah pembentukan Malaysia (KBKK)
6. Ciri-ciri kepimpinan pemimpin dalam usaha pembentukan Malaysia (KBKK)
7. Konsep 1Malaysia sumbangan kepada kemajuan negara(KBKK)
BAB 7 SISTEM PEMERINTAHAN DAN PENTADBIRAN NEGARA MALAYSIA (KELANTAN, TERENGGANU, NEGERI SEMBILAN )
1. Pilihanraya – SPR, Syarat pengundi, Calon, Proses pilihan raya, kepentingan pilihan raya
2. Badan Perundangan – syarat ahli dewan Negara, fungsi badan perundangan, proses lulus undang-undang
3. Peranan anda pastikan pilihan raya berkesan (KBKK)
4. Wajarkah pilihan raya diadakan di sekolah(KBKK)
5. Peranan generasi muda dalam memperkukuhkan system pemerintahan Negara (KBKK)
6. Sebab-sebab badan kehakiman diperlukan di setiap negara (KBKK)
Bab 8 PEMBANGUNAN DAN PERPADUAN UNTUK KESEJAHTERAAN (PERAK, SBP, KEDAH, SELANGOR,TERENGGANU )
1. Pembangunan dan Perpaduan Bangsa
a. Laporan Barnes
b. Penyata Razak
c. Akhta Bahasa Kebangsaan
d. Dasar Kebudayaan Kebangsaan
e. Sukan Untuk Perpaduan – bagaimana boleh pupuk perpaduan
f. Falsafah Pendidikan Kebangsaan (KBKK)
g. Cadangan menjadikan pendidikan di Malaysia bertaraf dunia (KBKK)
h. Kepentingan perpaduan kepada Negara(KBKK)
i. Wawasan 2020 – tanggungjawab rakyat (KBKK)
2. Rukun Negara - mengapa diperkenalkan
Bab 9 MALAYSIA DALAM KERJASAMA ANTARABANGSA (KELANTAN, KEDAH, TERENGGANU, MELAKA, NEGERI SEMBILAN, MERSING, PERAK,SBP)
1. Dasar Luar Malaysia – asas penggubalan, mengapa perlu jalin hubungan dengan negara luar (KBKK), cara tingkatkan imej Negara (KBKK)
2. Perang Dunia 1 - faktor,peristiwa, kesan,
3. Perang Dunia Kedua – sebab, kesan
4. Malaysia dalam pertubuhan serantau – faedah, sumbangan, kejayaan
5. Langkah elak peperangan dan mewujudkan kesejahteraan (KBKK)
Kepentingan semangat setiakawan (KBKK)
Tuesday, September 18, 2012
TAJUK RAMALAN 2012
Tingkatan 4
1. Bab 1 : Tamadun Hwang Ho
2. Bab 2 : Peningkatan Pendidikan
3. Bab 3 :Pengaruh Hindu Buddha di Asia Tenggara
4. Bab 5 :Perjanjian Aqabah dan Hijrah / Pembukaan Kota Makkah
5. Bab 7 : Pengaruh Islam di Asia Tenggara dalam pentadbiran, undang-undang, bahasa/kesusasteraan dan cara hidup
6. Bab 9 : Revolusi Pertanian dan Perindustrian
Tingkatan 5
1. Bab 2 : Faktor Pemangkin Nasionalisme dan Gerakan Islah
2. Bab 5 : Suruhanjaya Reid dan Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu 1957
3. Bab 6 : Faktor Pembentukan Malaysia
4. Bab 7 : Lambang Negara – Jata dan Bendera Negara
5. Bab 8 : Rukun Negara / Dasar Pendidikan Kebangsaan / Akta Bahasa Kebangsaan / Wawasan 2020
6. Bab 9 : Perang Dunia Pertama
Tuesday, August 21, 2012
BAB 10 TINGKATAN 4
BAB 10 DASAR BRITISH DAN KESANNYA TERHADAP EKONOMI NEGARA.
Pengenalan.
Tanah Melayu awalnya dikenali sebagai Suvarnabhumi ( Bumi Emas ).
Perubahan ekonomi di Eropah telah mendorong kuasa Eropah seperti Perancis, Britain dan Jerman bersaing untuk mendapatkan tanah jajahan yang kaya dengan bahan mentah bagi memenuhi keperluan industri mereka.
Pertapakan kuasa-kuasa ini telah membawa kepada pengenalan tanaman komersial.
British mulai bertapak di Tanah Melayu pada 1786 di Pulau Pinang, 1819 di Singapura dan 1824 di Melaka.
EKONOMI TRADISIONAL.
PENGERTIAN
• Dikenali sebagai ekonomi sara diri
• Merujuk aktiviti ekonomi yang tidak menghasilkan lebihan lebihan produk
untuk tujuan pemasaran.
• Ekonomi untuk memenuhi keperluan sendiri
CIRI-CIRI
• kegiatan: melombong bijih timah, menanam padi ,memungut hasil hutan, menternak binatang, menangkap ikan
• berskala kecil
• teknologi mudah
• kegunaan keluarga
• lebihan untuk tukaran barangan lain
• dilakukan bersama ahli keluarga
EKONOMI DAGANGAN.
PENGERTIAN
Merujuk kepada kegiatan pertanian atau perlombongan yang melibatkan lebihan pengeluaran untuk tujuan pemasaran.
Pengeluaran
o dalam skala besar
o tenaga buruh yang banyak
o modal besar
o teknologi tinggi
o pemasaran yang luas.
Sebelum kedatangan British, orang Melayu telah pasarkan hasil bijih ke China, India dan Jepun.
Bijih juga digunakan oleh orang Melayu untuk membuat gendang gangsa, alatan senjata dan alat muzik seperti gong.
Sebelum abad ke-19, lombong bijih timah dimiliki oleh pembesar Melayu seperti Long Jaafar, Ngah Ibrahim dan dikerjakan oleh buruh tempatan.
Kaedah perlombongan : mendulang.
Kedatangan British menyebabkan terbentuknya dwiekonomi iaitu dua bentuk ekonomi serentak iaitu ekonomi sara diri dan ekonomi dagangan ( komersial ).
Penumpuan aktiviti ekonomi di pantai barat mewujudkan ketidakseimbangan pembangunan dengan negeri pantai timur.
Kewujudan permintaan biojih timah yang besar menyebabkan keuntungan hasil perlombongan dilaburkan semula untuk meningkatkan industri perlombongan.
Buruh dari China dibawa untuk memenuhi keperluan perlombongan dan pertanian yang berkembang pada abad ke 19.
SISTEM PERTANIAN KOMERSIAL.
British menekankan sektor pertanian berasaskan eksport kerana pertanian komersial merupakan penyumbang utama sumber pendapatan British di Tanah Melayu.
Tanaman komersial yang digalakkan ialah :
o Ubi kayu
o Tebu
o Lada hitam
o Gambir
o Tembakau
o Kopi
Semasa pemerintahan Maharaja Abu Bakar, penanaman lada hitam dan gambir di Johor dilaksanakan melalui Sistem Kangcu.
Pemodal Eropah dan China banyak menumpukan kepada pertanian komersial.
Mereka dapat menguasai pertanian komersial ini kerana :
o Mempunyai modal
o Mempunyai teknologi tinggi
o Mendapat konsesi tanah yang luas
o Mendapat tempoh pajakan yang lama.
Masyarakat Melayu sebaliknya masih terikat dengan pertanian sara diri.
Pada abad ke 19, British hanya menumpukan kepada tanaman kopi dan tembakau manakala pemodal China mengusahakan lada hitam, gambir dan ubi kayu.
Abad ke 20, pemodal British mula mengusahakan getah untuk tujuan eksport.
PERUSAHAAN GETAH.
Revolusi Industri telah meningkatkan permintaan getah terutamanya untuk perusahaan automobil.
Bagi memenuhi permintaan getah, British memperkenalkan tanaman getah sebagai tanaman komersial di Tanah Melayu.
Usaha memperkembangkan perusahaan getah dijalankan oleh H.N.Ridley.
Ridley selain mengagihkan benih getah secara percuma telah menemui cara menoreh secara sistem ibidem ( tulang ikan ) yang tidak merosakkan pokok.
Perkembangan industri pembuatan barangan penggunaan seperti kasut, tayar basikal dan peralatan elektrik telah meningkatkan permintaan getah.
Kesannya, harga getah melambung tinggi dan perusahaan ini menjadi perusahaan terpenting di Tanah Melayu.
Kemasukan modal asing melalui syarikat perwakilan di Tanah Melayu juga membantu perkembangan perusahaan ini dan pembukaan ladang-ladang baru.
Perluasan kawasan tanaman juga ada kaitan dengan dasar British yang memberi galakan dan sokongan kepada pemodal asing.
Antara dasar British :
o Menyediakan kadar sewa tanah dan tarif yang rendah kepada peladang yang ingin mengusahakan tanaman getah.
o Membina infrastruktur seperti jalan raya dan jalan keretapi untuk menghubungkan kawasan pertanian dengan pelabuhan dan pusat pentadbiran.
o Untuk mengatasui kekurangan buruh, British membawa masuk pekerja asing terutamanya dari Selatan India untuk bekerja dengan bayaran gaji yang murah.
Industri Getah mengalami kemerosotan semasa Zaman Kemelesetan Ekonomi Dunia.
Rancangan Stevenson telah diperkenalkan untuk mengatasi kejatuhan harga getah secara berterusan.
Prinsip asas rancangan ini ialah menghadkan pengeluaran getah oleh negara pengeluar dan dikuatkuasakan antara November 1922 hingga Oktober 1928.
INDUSTRI PERLOMBONGAN
Tanah Melayu sangat kaya dengan bahan galian sehingga di gelar Suvarnabhumi yang bermaksud Bumi Emas oleh pedagang India.
Bijih timah mula diperdagangkan di Tanah melayu sejak abad ke 9 lagi.
Perusahaan bijih timah mendapat perhatian dari British kerana ia mendatangkan keuntungan lantaran permintaan yang tinggi di peringkat antarabangsa.
Penglibatan pengusaha dari China berlaku secara nyata mulai abad ke 19.
Pada peringkat awal kedatangan mereka, pembesar Melayu mengawal dan memantau sepenuhnya kegiatan mereka.
Penguasaan pembesar Melayu terhadap sektor perlombongan bijih timah dapat dilihat melalui aspek :
o Pengusaha dari China mesti mendapatkan kebenaran pembesar Melayu untuk mengusahakan perlombongan
o Pembesar Melayu akan memastikan bijih timah yang dilombong dijual semula kepada mereka .
o Harga timah akan ditentukan oleh pembesar Melayu sendiri.
Penguasaan orang Melayu terhadap perlombongan bijih timah berubah apabila pemodal Eropah mulai menguasai sektor ini.
Awal abad ke 20, industri perlombongan mulai dikuasai pelombong dari Eropah.
Pemodal Eropah dapat menyaingi pengusaha Cina kerana :
o Kemampuan menyediakan modal untuk teknologi tinggi iaitu kapal korek
o Perlombongan secara besar-besar menggunakan kapal korek.
o Perlombongan bijih timah berubah daripada intensif buruh kepada intensif modal.
o Beberapa enakmen dan undang-undang digubal dan diluluskan bagi mewujudkan penguasaan kerajaan kolonial di semua peringkat sektor ini.
Terdapat pembesar Melayu yang memajakkan lombong mereka kepada saudagar-saudagar China dari Negeri Selat kerana kekurangan modal.
Faktor penguasaan pemodal China dalam sektor perlombongan bijih timah pada abad ke 20 merosot adalah akibat pengenalan kapal korek.
PENGGUNAAN TENAGA BURUH LUAR.
Kepesatan pembangunan pertanian dan perlombongan oleh kolonial British menyebabkan berlakunya kekurangan tenaga buruh tempatan untuk aktiviti ekonomi di Tanah Melayu.
British membawa masuk buruh dari China dan India untuk bekerja di sektor perlombongan bijih timah dan perladangan getah.
Faktor penghijrahan buruh China dan India ke Tanah Melayu :
o Galakan British
o Tiadanya tentangan dari orang Melayu
o Wujudnya hubungan tradisi antara orang India dengan Tanah Melayu
o Kemakmuran Tanah Melayu dalam sektor ekonomi membuka peluang pekerjaan
Kemasukan Buruh dari China.
Kemasukan melalui beberapa cara iaitu :
o Sistem tiket kredit
o Sistem pengambilan kakitangan
o Sistem pengambilan rumah kongsi
Sistem Tiket Kredit
o Bakal imigran dikumpulkan dari kampung-kampung di China oleh kheh thau ( ketua) sebelum dibawa ke pelabuhan.
o Ketua dibayar sejumlah wang bagi setiap imigran China yang dibawa.
o Bakal imigran dikenali sebagai sin kheh ( imigran miskin yang tidak mampu membiayai perjalanan mereka ke Tanah Melayu )
o Sin kheh diletakkan di bawah pengawasan nakhoda kapal atau agensi buruh yang telah mendapat bayaran daripada bakal majikan imigran.
o Sin kheh membuat perjanjian lisan atau bertulis untuk menjelaskan hutang mereka dengan cara bekerja dengan majikan mereka dalam suatu tempoh tertentu.
o Sin kheh dibekalkan dengan tiket yang menunjukkan :
Pelabuhan yang akan dituju.
Keterangan sama ada Sin kheh bebas atau berhutang.
o Sin kheh akan diambil oleh pemborong buruh apabila sampai ke pelabuhan
o Pemborong buruh akan mendapatkan majikan untuk mereka dengan bayaran tertentu
Mac 1872, British mewujudkan jawatan pelindung buruh dari China untuk mengawasi kemasukan buruh dan imigran dari China
30 Jun 1914, sistem ini digantikan dengan sistem pengambilan kakitangan atau sistem pengambilan rumah kongsi.
Sistem Pengambilan Kakitangan
o Majikan yang memerlukan buruh akan menghantar pegawainya ke China untuk mendapatkan tenaga buruh.
o Tambang dan perbelanjaan buruh tersebut akan dibiayai oleh majikan
o Pegawai tersebut perlu mengiringi buruh tersebut sehingga sampai ke tempat majikannya.
Sistem Pengambilan Rumah Kongsi.
o Pengambilan buruh akan dilakukan oleh pegawai di China yang dilantik oleh sesebuah rumah kongsi.
o Perbelanjaan buruh tersebut sehingga sampai ke Tanah Melayu akan dibiayai oleh pegawai tersebut.
o Apabila buruh diserahkan kepada tuan punya rumah kongsi, pembawa buruh akan dibayar dengan bayaran tertentu yang telah dipersetujui bagi setiap buruh yang dibawa.
Charles Brooke kemudiannya telah mengubah cara pengambilan buruh China dengan mengadakan tajaan melalui syarikatnya di Singapura.
Di Sarawak, kemasukan imigran berketurunan Foochow secara berkumpulan terlaksana berikutan persetujuan antara ketua Foochow di Sibu, Wong Nai Siong dengan Charles Brooke.
Buruh Foochow diperlukan untuk mengusahakan tanaman gambir dan lada hitam.
KEMASUKAN BURUH DARI INDIA.
Kemasukan buruh dari India melalui beberapa cara :
o Sistem buruh bebas / merdeka
o Sistem kontrak
o Sistem kangani
Sistem Buruh Bebas / Merdeka
o Datang sendiri dengan biayaan masing-masing
o Kedatangan mereka diaturkan oleh orang atau kumpulan tertentu
o Mereka bebas melilih tempat atau pekerjaan yang dikehendaki di Tanah Melayu.
Sistem kontrak
o Majikan akan membiayai tambang mereka ke Tanah Melayu.
o Sebagai balasan buruh akan bekerja dengan majikan untuk tempoh tertentu (1 - 3 tahun) dengan bayaran paling minima ( 9 – 13 sen sehari ).
o Sistem kontrak digantikan dengan sistem kangani dengan berkuatkuasanya Undang-Undang Tabung Imigresen India , 1907 kerana ia dianggap satu bentuk perhambaan tidak ketara .
Sistem Kangani
o Kangani bermaksud ketua, tandil atau mandur.
o Kangani yang dipercayai oleh majikan akan diberi lesen dan dihantar pulang ke India untuk mencari tenaga buruh.
o Akangani diberi wang pendahuluan untuk membiayai perjalanan buruh tersebut ke Tanah Melayu.
o 1938, sistem ini diharamkan kerana wujudnya penyelewengan oleh kangani sendiri.
INSTITUSI KEWANGAN DAN INSURANS.
Masyarakat Melayu telah menggunakan sistem mata wang sejak zaman Kesultanan Melayu Melaka untuk tujuan melicinkan urusan perdagangan.
Selain mata wang emas, perak dan timah yang digunakan di Melaka, pelbagai mata wang primitif lain digunakan di Tanah Melayu seperti :
o Dinar emas di Kelantan
o Wang dan kupang emas di Terengganu
o Jongkong tampang di Pahang
Pedagang Eropah telah memperkenalkan penggunaan mata wang asing di Tanah Melayu.
Mata wang perak Sepanyol diperkenalkan pada 1580
1897, Kerajaan British menubuhkan sebuah pesuruhjaya iaitu Lembaga Pesuruhjaya Wang untuk mengeluarkan wang kertas bagi Negeri Selat di bawah Ordinan XIII.
Pengenalan wang kertas ini menyebabkan wang kerajaan Melayu semakin terhapus.
Untuk mempercepatkan dan melicinkan urusan kewangan, pihak penjajah telah menubuhkan institusi kewangan atau bank.
Ia bertujuan menyediakan kemudahan pinjaman kepada para pelabur.
Sistem pinjaman yang diperkenalkan telah memajukan dan memesatkan lagi industri getah dan bijih timah.
Penubuhan bank turut memperkenalkan sistem kewangan moden yang berorientasikan keuntungan dengan mengenakan kadar faedah yang tinggi.
Dana dari luar juga dapat disalurkan ke Tanah Melayu dengan lebih cepat dan mudah.
Bank juga dapat bertindak sebagai ejen pembayar kepada pengeksport dan pengimpot dan menjadikan perniagaan antarabangsa lebih licin.
Bank pertama di Tanah Melayu ialah Mercantile Bank, pada 1859.
Bank Eropah lebih mengutamakan pedagang Eropah manakala pedagang tempatan hanya boleh mendapatkan perkhidmatan bank melalui orang tengah atau komprador.
Komprador ialah ahli masyarakat tempatan yang diberi kepercayaan oleh bank menjadi penaja kepada peminjam.
Awal abad 20, pemodal tempatan mengambil inisiatif menubuhkan bank sendiri.
Kwong Yik Bank adalah bank tempatan pertama, diikuti oleh Bank of Malaya, Ban Hin Lee Bank.
Bank perdagangan di Sarawak adalah seperti Kwong Lee Bank dan Sarawak Chinese Banking Corporation Limited.
Orang Melayu menubuhkan Malay National Banking Corporation Bhd tetapi tidak bertahan lama.
Perkhidmatan Insurans.
Perkhidmatan insurans juga telah meningkatkan kegiatan perdagangan antarabangsa.
Antara insurans yang penting ialah :
o insurans maritim / kelautan
o insurans kebakaran
o insurans harta
o insurans perniagaan dan kemalangan
o insurans nyawa
Keperluan perkhidmatan insurans maritin berkait dengan peningkatan pengangkutan laut dalam sektor perdagangan.
Insurans maritim untuk melindungi dagangan dan kapal pedagang.
Insurans kebakaran wujud kerana sering berlaku kebakaran seperti kebakaran pada 1881 yang memusnahkan hampir keseluruhan bandar Kuala Lumpur.
Di peringkat awal , syarikat insurans di Tanah Melayu adalah cawangan atau wakil syarikat insurans asing yang beribu pejabat di luar negara.
Akhir abad ke 19, barulah muncul syarikat insurans yang berpusat di Singapura dan Pulau Pinang seperti Straits Insurance Limited dan Khean Guan Insurance Limited.
Pada 1917, insurans nyawa telah diasingkan daripada insurans kebakaran.
1948, enakmen enakmen ini digantikan dengan Ordinan Syarikat Insurans Kebakaran dan Ordinan Syarikat Insurans Nyawa.
DASAR BRITISH TERHADAP PERTANIAN.
British telah memperkenalkan dasar-dasar yang secara tidak langsung meninggalkan kesan positif kepada orang Melayu.
Orang Melayu telah diperkenalkan dengan tanaman baru yang mendapat pasaran yang amat baik pada peringkat antarabangsa seperti kopi, tembakau dan getah.
British juga telah mengkomersialkan beberapa tanaman tradisional seperti gambir dan lada hitam.
Untuk meneruskan penguasaan British trhadap ekonomi, undang-undang berkaitan pemilikan tanah turut diperkenalkan .
Tujuannya ialah untuk melindungi orang Melayu dan mengelakkan tanah milik Melayu daripada diceroboh oleh pemodal dan pelabur asing.
UNDANG-UNDANG BERHUBUNG TANAH.
Sebelum kedatangan British, pemilikan dan penggunaan tanah tidak menjadi persoalan utama kerana :
o Wujud kawasan yang luas
o Kepadatan penduduk yang rendah
Hal yang berkaitan dengan tanah seperti cukai dan aktiviti ekonomi mestilah mendapat kebenaran pembesar Melayu
Tanah merupakan sumber dan tunggak kuasa politik serta mencrminkan kedudukan sosial pembesar Melayu.
Undang-undang adat : tanah yang diteroka dan diusahakan oleh sesorang akan menjadi miliknya dan boleh diwarisi generasi seterusnya.
Sistem pemilikan dan corak penggunaan tanah masyarakat Melayu tidak sesuai dengan keadaan di Barat.
Ini adalah kerana pemilikan tanah tidak mempunyai rekod dan catatan yang sempurna yang mencatatkan pemiliknya.
Bagi British, rekod bertulis penting kerana :
o Dapat menjamin dan mengesahkan hak pemilikan tanah.
o Memudahkan urusan pentadbiran seperti urusan cukai dan urus niaga iaitu pajakan, sewa beli, penjualan dan pembelian.
o Mengikut konsep barat, tanah boleh dicagarkan untuk mendapatkan modal.
British telah memperkenalkan undang-undang tanah berteraskan konsep barat bagi memudahkan kerja pentadbiran tanah dan pembangunan ekonomi.
Undang-undang tanah barat yang pertama di perkenalkan ialah Peraturan Tanah Perak 1879 diikuti Kanun Tanah Selangor 1891 dan Peraturan Tanah Sungai Ujong, 1887.
Sebelum pembentukan Negeri-Negeri Melayu Bersekutu, setiap negeri mempunyai sistem tanahnya sendiri yang dikendalikan oleh Residen.
Pada tahun 1897, Enakmen Tanah Persekutuan yang berasaskan Sistem Torrens ( dijalankan di Australia ) telah diperkenalkan untuk menyelaras dan menyeragamkan perundangan tanah di Negeri- Negeri Melayu.
British membahagikan tanah mengikut kegunaan dan nilai komersial seperti tanah ladang, tanah peribumi dan tanah perlombongan.
Kadar cukai bergantung kepada jenis tanah yang dimiliki atau diusahakan.
Kesan Pengenalan Undang-Undang Tanah
Individu atau syarikat yang ingin mengusahakan sesuatu tanah perlu membuat permohonan daripada Pejabat Tanah dan bukan lagi daripada pembesar Melayu.
Orang Melayu perlu mendapat kebenaran daripada Pejabat Tanah untuk mengutip sumber hutan seperti nipah, damar dan rotan.
Undang undang Tanah memberi kuasa kepada Residen negeri menentukan jumlah kawasan konsesi tanah yang akan diberikan kepada para pemodal.
Residen mengambil kira aspek modal, teknologi dan bilangan tenaga manusia dalam membuat keputusan permohonan tanah untuk aktiviti ekonomi.
Dasar British juga membawa kepada pengenalan ekonomi wang dikalangan masyarakat Melayu terutamanya untuk urusan pembayaran cukai hasil hutan, jual beli, sewa tanah, membeli barang keperluan dan perkhidmatan.
Penggunaan wang menyebabkan masyarakat Melayu di luar bandar kehilangan tanah mereka di tangan orang tengah yang menjadi peminjam wang kepada mereka.
25.11.1913, Majlis Mesyuarat Persekutuan telah meluluskan Akta Tanah Simpanan Melayu dengan tujuan :
o menjamin kelangsungan ekonomi, sosial dan politik orang Melayu
o mengelakkan tanah milik orang Melayu berpindah kepada orang asing.
Akta ini membolehkan Residen mengisytiharkan mana-mana kawasan milik orang Melayu sebagai Tanah Simpanan Melayu. ( TSM ) dan mengelakkan ia dijual atau ditukar milik kepada bukan Melayu.
Hakikatnya, TSM adalah untuk melindungi ekonomi British. Buktinya:
o Tanaman komersial tidak dibenarkan di TSM
o Kebanyakkan kawasan TSM tidak subur
o Walaupun besar tetapi tidak sesuai untuk ekonomi perladangan
Di Sarawak, Land Order, 1931 telah diperkenalkan untuk melindungi tanah pribumi dan milik komuniti daripada diceroboh oleh pengusaha dari China.
1933, Land Settlement diperkenalkan untuk memberi perlindungan kepada tanah milik masyarakat pribumi. Pemindahan hak milik tanah hanya boleh dilakukan melalui pewarisan.
Tujuannya untuk mengelakkan berlakunya pemajakan, pemecahan dan penjualan kepada orang asing.
Berdasarkan undang undang 1931 dan 1933, Land Order 1948 telah diperkenalkan.
Land Order 1948 bahagikan tanah di Sarawak kepada tiga kawasan iaitu :
o Kawasan tanah campuran
o Kawasan tanah simpanan
o Kawasan tanah pedalaman
Golongan imigran hanya boleh mempunyai hak di kawasan tanah campuran sahaja.
Di Sabah, Proklamasi III, Perlindungan Hak Pribumi yang melindungi kepentingan pribumi telah diwartakan oleh British pada tahun 1889
Peraturan ini menetapkan :
o Kepentingan hak milik tanah pribumi adalah di bawah kuasa Pegawai Daerah.
o Segala urus niaga tanah dengan orang Eropah perlu dimaklumkan kepada ketua pribumi
o Penduduk pribumi berhak menuntut ganti rugi terhadap tanah yang dijual kepada orang asing.
Dasar British Terhadap Pekebun Kecil.
Kebanyakan pekebun kecil adalah orang Melayu.
British berusaha mengekalkan orang Melayu sebagai golongan petani.
Enakmen Tanah Padi 1917 telah diperkenalkan untuk melarang penanaman getah di kawasan padi.
Tujuannya ialah untuk mengurangkan jumlah penyertaan pekebun kecil getah dikalangan orang Melayu dalam sektor perusahaan getah.
Premium untuk pembukaan tanah baru untuk menanam getah dinaikkan.
Pembukaan tanah baru untuk tanaman getah dilarang sama sekali pada tahun 1930an
Di peringkat awal, penglibatan orang Melayu dalam penanaman getah secara kecil-kecilan tidak membimbangkan pengusaha Eropah dan kerajaan British.
Kemerosotan harga getah pada tahun 1930an menyebabkan British mula meliandungi pemodal dan pengusaha ladang dari Eropah menerusi Sekatan Stevenson 1922.
Prinsip asas rancangan ini ialah menghadkan pengeluaran getah oleh negara pengeluar.
Dikuatkuasakan dari November 1922 hingga Oktober 1928.
1934, dilaksanakan pula Rancangan Peraturan Getah Antarabangsa.
Pekebun kecil diberi kuota yang rendah dan ditekan kerana British melihat golongan ini sebagai ancaman kepada pengusaha ladang.
Usaha usaha lain untuk meningkatkan harga getah oleh British turut memberikan kesan negatif kepada pekebun pekebun kecil.
Orang Melayu tidak mahu menanam padi kerana pulangan yang lebih lumayan dengan penanaman getah.
Kesannya, Tanah Melayu bergantung kepada pengimportan beras dari luar negara seperti Thailand, Myanmar dan Indo-China.
Untuk mengelakkan pergantungan bekalan beras dari luar, British bukan sahaja memperkenalkan Enakmen Tanah Padi 1917 dan TSM tetapi juga telah menubuhkan Jabatan Parit dan Tali Air untuk memperbaiki sistem perparitan dan tali air dan membantu kegiatan penanaman padi.
Keutamaan British sewaktu menjajah Tanah Melayu ialah ekonomi penjajah dan ekonomi peladang atau kelas komprador manakala kepentingan orang Melayu dinafikan.
Insentif kewangan dan bantuan teknikal tidak diberikan kepada pekebun kecil menyebabkan mereka jauh ketinggalan dari segi modal dan teknik baru.
KESAN KESAN DASAR EKONOMI.
Perbandaran
Makna : perubahan dari pekan kecil atau kampung kepada sebuah bandar hasil pertambahan fungsi atau kegiatan ekonominya.
Proses perbandaran berlaku kerana perkembangan pesat ekonomi terutamanya di kawasan yang kaya dengan sumber semula jadi dan di pusat kegiatan ekonomi penjajah.
Pekan berhampiran kawasan lombong biasanya akan:
o Mengalami pertambahan penduduk
o Berfungsi sebagai tempat mengumpul hasil lombong
o Menjadi pusat mendapatkan barang keperluan pelombong.
Perusahaan perlombongan akan menambah fungsi bandar. Pekan menjadi bandar seterusnya menjadi pusat pentadbiran, perbankan dan sebagainya.
Kuala Lumpur dan Seremban adalah contoh bandar yang muncul hasil perusahaan bijih timah manakala Miri, muncul hasil perlombongan petroleum.
Bandar baru berfungsi sebagai pusat perniagaan, pusat pentadbiran yang lengkap dengan infrastruktur seperti jalan raya, bekalan air bersih, sekolah, pusat kesihatan dan institusi kewangan.
Kebanyakkan penduduk bandar adalah orang China. Melayu di kawasan perkampungan dan India di ladang getah.
Perkembangan sistem pengangkutan dan pertanian komersial turut mempengaruhi kewujudan bandar bandar.
Kuala Lumpur misalnya berkembang kerana kedudukan strategiknya.
Ia menjadi penghubung beberapa bandar dan kawasan lain dengan wujudnya jalinan jalan raya dan jalan keretapi utama.
Peningkatan pengeluaran bijih timah dan getah menjadikan pelabuhan Kelang, Melaka dan Pulau Pinang sebagai bandar pelabuhan
Kuching muncul sebagai pusata pengumpulan gambir dan lada hitam sejak 1840 an.
Kesimpulan : pembinaan infrastruktur ditumpukan di kawasan yang boleh memberi keuntungan kepada ekonomi British sahaja.
Pembentukan Masyarakat Berbilang Kaum.
Kekayaan sumber alam, kemakmuran ekonomi dan kestabilan politik telah menarik minat ramai imigran dari China dan India ke Tanah Melayu.
Dasar penjajah yang menggalakkan penghijrahan buruh asing untuk menampung sumber tenaga turut menyumbang kepada peningkatan kedatangan imigran ke Tanah Melayu.
Kewujudan masyarakat berbilang kaum telah menyebabkan petempatan dan jenis pekerjaan dibezakan mengikut kaum.
Orang Melayu bertani dan tinggal di kawasan luar bandar, India sebagai penoreh getah, tinggal di estet dan orang Cina, berniaga dan perlombongan serta tinggal di bandar.
Bahasa pertuturan yang digunakan juga berbeza antara satu sama lain.
Sistem Pendidikan Vernakular.
Masyarakat berbilang bangsa telah melahirkan sistem pendidikan vernakular.
Sistem pendidikan vernakular ialah sistem pendidikan yang menggunakan bahasa ibunda masing masing sebagai bahasa pengantar.
Sebelum kedatangan penjajah, kanak-kanak Melayu mendapat pendidikan di surau, masjid dan sekolah pondok.
Pendidikan Melayu tertumpu kepada membaca dan memahami al-Quran, mempelajari bahasa Arab, hukum hakam agama dan kemahiran menulis, membaca dan mengira.
British tidak mempertingkatkan pendidikan ini malah sistem pendidikan Inggeris tidak dilaksanakan sepenuhnya.
Sekolah Vernakular Melayu yang pertama ditubuhkan selepas penjajahan British ialah di Telok Belanga ( 1856) seterusnya di Seberang Perai (1871 )
Sekolah Melayu untuk pelajar perempuan telah dibina di Negeri Negeri Selat pada 1885
Sekolah Melayu hanya setakat peringkat sekolah rendah.
Kurikulumnya pula terbatas dan bersesuaian dengan matlamat British untuk menjadikan anak Melayu sebagai petani yang lebih baik daripada bapanya.
Maktab Perguruan Sultan Idris ( MPSI ) bertujuan melatih guru sekolah Melayu merupakan satu satunya institusi lanjutan sekolah rendah bagi orang Melayu.
Kolej Melayu Kuala Kangsar pula ditubuhkan khusus untuk golongan elit Melayu.
Pendidikan Tamil
Disediakan oleh kerajaan British di kawasan bandar
Pihak pengurusan ladang akan membiayai pengurusan sekolah Tamil di ladang.
Pendidikan Tamil seperti Sekolah Tamil Vivekananda, 1912 di Seremban berorientasikan sistem pendidikan di negara India.
Sekolah ini menggunakan sukatan pelajaran, buku dan tenaga pengajar dari India. Juga menggunakan bahasa Tamil sebagai bahasa pengantar.
Pendidikan China.
Sekolah China dibiayai oleh saudagar dari China seperti Sekolah Chung Hwa ( 1914) dan Sekolah Cina Yuk Chai ( 1926) di Kuala Pilah.
Menggunakan dialek masing masing sebagai bahasa perantaraan. Guru, buku dan sukatan pelajaran dibawa dari China.
1920, British mewartakan Enakmen Pendaftaran Sekolah untuk menyekat pengaruh komunis di sekolah Cina.
Semua aktiviti dan pertumbuhan sekolah Cina dikawal oleh kerajaan British
Pendidikan Inggeris.
Di peringkat awal, ia adalah usaha para mubaligh Kristian dan badan sukarela.
Sekolah Inggeris dianggap sekolah elit kerana:
o Terletak di bandar
o Pelajarnya adalah dari kalangan orang atasan
Kurikulum sekolah Inggeris disusun berasaskan sistem pendidikan di England.
Universiti Malaya di Singapura adalah universiti awal yang ditubuhkan oleh British di Tanah Melayu.
Sektor Perkilangan.
Sebelum abad ke 20, aktiviti ekonomi kerajaan British di Tanah Melayu tertumpu kepada pengeluaran bahan mentah.
Hampir semua barang perkilangan yang diperlukan diimport.
Ini memperlahankan perkembangan perusahaan perkilangan di Tanah Melayu kerana wujud persaingan dengan barang perkilangan yang diimport.
Sektor prkilangan di Tanah Melayu telah dimajukan untuk keperluan eksport.
1923, Syarikat Shum Yip Leong mendirikan dua buah kilang menghasilkan kasut getah untuk dieksport ke China.
Kilang Kasut Bata, syarikat Fung Keong, Kinta Rubber Works menghasilkan barangan berasaskan getah.
Syarikat United Engineers pula mendirikan kilang membina kapal korek, kapal kecil dan mesin memproses getah.
Perusahaan lain ialah mengetin nenas di Johor oleh syarikat Perancis dan kemudiannya diambilalih oleh pengusaha China.
Kebanyakkan kilang diusahakan oleh orang asing. Orang Melayu terus tercicir.
Sistem Pengangkutan dan Perhubungan.
Perkembangan pesat perlombongan dan pertanian turut menyebabkan perkembangan sistem pengangkutan dan perhubungan di Tanah Melayu.
Jalan keretapi dibina untuk mempercepatkan pengangkutan bijih timah ke pelabuhan untuk dieksport.
Menjelang 1904, semua kawasan perlombongan bijih timah di Perak, Negeri Sembilan dan Selangor telah mempunyai perkhidmatan keretapi.
Jalan keretapi menghubungkan Seberang Prai dengan Siam disiapkan pada 1918 dan 1931 jalan keretapi menghubungkan kwasan timur dengan sempadan Siam pula disiapkan.
1923, jalan keretapi Tanah Melayu disambung hingga ke Singapura.
Pembinaan jalan keretapi telah menggalakkan pembukaan tanah baru di kawasan pedalaman untuk penanaman getah.
Di Johor , orang Eropah hanya melabur dalam penanaman getah selepas terdapatnya jalan keretapi.
Perkhidmatan keretapi bukan sahaja mempercepatkan perjalanan malah dapat membawa muatan yang banyak.
Pembinaan jalan raya pula menggantikan jalan denai dan kereta lembu untuk mengangkut bijih timah dan getah.
Pengenalan kenderaan bermotor pada 1902 menyebabkan penggunaan jalan raya bertambah.
Perkembangan pesat ekonomi turut memperkembangkan sistem perhubungan seperti telegraf, telefon, perkhidmatan pos, radio dan perkhidmatan udara.
Ini membolehkan perhubungan dalam negeri dan antarabangsa dijalankan dengan lebih cekap dan cepat.
Perkhidmatan Kesihatan.
Perkhidmatan kesihatan merupakan keperluan asas yang mendesak pada zaman penjajahan British.
Kemasukan imigran yang ramai menyebabkan kepadatan penduduk bertambah dan tidak diurus dengan baik.
Bekalan air bersih juga tidak mencukupi menyebabkan penyakit mudah merebak.
Untuk mengawal wabak penyakit British menubuhkan hospital serta pusat kesihatan.
Hospital terawal di bina di Taiping dan Kuala Lumpur pada tahun 1898.
Selain pusat kesihatan dan hospital, pusat kesihatan kecil turut dibina.
1913, hospital dibina di Sabah seperti di Jeselton, Sandakan, Kudat dan Tawau.
Di Sarawak, perkhidmatan kesihatan hanya tertumpu di Kuching. Selepas 1921, barulah pusat perubatan kecil dibina di Sri Aman dan Sibu.
Ada juag hospital yang dibina hasil sumbangan orang ramai seperti Hospital Tung Shin di Kuala Lumpur yang memberi perkhidmatan khusus kepada pelombong bijih timah Cina.
Institut Penyelidikan Perubatan turut dibina pada 1900 untuk mengawal wabak penyakit.
Institut ini bertanggung jawab mengkaji punca penyakit dan langkah-langkah pencegahan yang patut diambil.
Sanitary Board telah ditubuhkan di Kuala Lumpur untuk mengawas kebersihan dan kesihatan bandar. Ia kemudiannya ditubuhkan pula di Perak.
1911, Sanitary Board dipecahkan kepada dua bahagian:
o Tanggungjawab menjaga kebersihan bandar dijalankan oleh Sanitary Board.
o Tanggungjawab aspek kesihatan diambil alih oleh Jabatan Kesihatan.
Sunday, August 5, 2012
WAWASAN 2020
WASAWAN 2020 (Soalan Target 2012)
(a) Apakah yang anda faham mengenai Wawasan 2020. [ 4 markah ]
F1 gagasan negara untuk menjadi sebuah negara yang maju menjelang tahun 2020
F2 Dicetuskan oleh Dr. Mahathir Mohammad
F3 Pada 28 Februari 1991
F4 Untuk menjadikan Malaysia sebuah negara industri yang maju
F5 Menggunakan acuan sendiri setanding dengan negara-negara maju yang lain di dunia
F6 Kemajuan yang diharapkan tidak menitikberatkan kemajuan fizikal semata-mata / seperti yang berlaku di barat
F7 Inginkan kemajuan bersepadu
(b) Terangkan sembilan cabaran yang terdapat dalam Wawasan 2020. [ 10 markah ]
F1 Membina bangsa Malaysia yang bersatu padu
H1a Perpaduan merupakan asas kekuatan sesebuah negara
H1b Dapat dicapai melalui dasar kerajaan sepeerti Dasar pembangunan Nasional / Dasar Bahasa Kebangsaan / Dasar Kebudayaan Kebangsaan / Dasar Pendidikan Kebangsaan
H1c Dapat mewujudkan rakyat yang beridentitikan Malaysia
F2 Membina masyarakat berjiwa bebas / tenteram dan berkeyakinan
H2a Rakyat Malaysia perlu gagah menghadapi pelbagai masalah
H2b Bangsa yang gagah dapat memajukan negara / mengangkat martabat bangsa / menangkis musuh negara
F3 Memupuk dan membina masyarakat demokratik yang matang
H3a Masyarakat demokratik bebas memilih kerajaan
H3b Perasaan tidak puas hati dan teguran kepada kerajaan disalurkan melalui saluran yang betul
F4 Mewujudkan masyarakat yang bermoral dan beretika
H4a Kemajuan fizikal diimbangkan dengan moral dan etika
H4b bertujuan melahirkan masyarakat berbudaya unggul
H4c kepatuhan kepada agama / pengamalan budaya dan tradisi yang cemerlang / keberkesanan sistem pendidikan / keunggulan institusi kekeluargaan merupakan sumber pembinaan masyarakat bermoral
F5 Mewujudkan masyarakat yang matang, liberal, dan bertoleransi
H5a dapat berfikir secara rasional / tidak bertindak melulu
H5b dapat membebaskan diri daripada berfahaman sempit / sedia menerima perubahan / pandangan orang lain
F6 Membina masyarakat yang maju dan saintifik
H6a masyarakat yang maju dapat menyerap segala perubahan persekitarannya untuk membina kecemerlangan
H6b masyarakat bertunjangkan ilmu pengetahuan terutamanya sains dan teknologi
H6c mempunyai budaya ilmu yang menjana produktiviti
H6c mempunyai amalan kreatif
H6d mempunyai sikap inovatif
F7 Mewujudkan masyarakat berbudaya penyayang
H7a dicirikan dengan kehidupan bermuafakat / saling memahami dan menghormati / bekerjasama dan saling membantu
H7b tidak individulistik / meletakkan kepentingan masyarakat melebihi kepentingan diri
H7c asas pembinaan masyarakat penyayang ialah kepatuhan kepada agama / nilai-nilai murni amalan tradisi / institusi kekeluargaan
F8 Menjamin masyarakat yang adil dan saksama ekonominya
H8a kemajuan negara yang dinikmati mkelompok tetrtentu akan membawa rasa tidak puas hati
H8b contoh berlaku rusuhan kaum pada 13 Mei 1969
H8c keadilan ekonomi dapat meningkatkan taraf hidup rakyat
F9 Memupuk dan membina masyarakat makmur
H9a masyarakat yang hidup dalam kemewahan
H9b mempunyai taraf hidup yang tinggi
H9c pendapatan isi rumah / negara berada pada tahap yang tinggi
(c) Sebagai pelajar, bagaimanakah anda boleh merealisasikan Wawasan 2020? [ 6 markah ]
F1 Belajar bersungguh-sungguh
F2 Mendalami teknologi maklumat / ICT
F3 Mengekalkan perpaduan kaum
F4 Patuh kepada peraturan sekolah / negara
F5 Menjadi pelajar yang berdisiplin
F6 Taat kepada negara
F7 Hormat kepada ibu bapa
F8 Bercita-cita tinggi
F9 Sanggup menuntut ilmu sehingga keluar negara
F10 Mempunyai semangat daya saing
F11 Bersifat kreatif dan inovatif
F12 Bersifat terbuka
F13 Sedia menerima perubahan
F14 Tidak mementingkan diri sendiri
F15 Tidak terlibat dengan gejala sosial yang negatif
(Mana-mana jawapan yang munasabah)
(a) Apakah yang anda faham mengenai Wawasan 2020. [ 4 markah ]
F1 gagasan negara untuk menjadi sebuah negara yang maju menjelang tahun 2020
F2 Dicetuskan oleh Dr. Mahathir Mohammad
F3 Pada 28 Februari 1991
F4 Untuk menjadikan Malaysia sebuah negara industri yang maju
F5 Menggunakan acuan sendiri setanding dengan negara-negara maju yang lain di dunia
F6 Kemajuan yang diharapkan tidak menitikberatkan kemajuan fizikal semata-mata / seperti yang berlaku di barat
F7 Inginkan kemajuan bersepadu
(b) Terangkan sembilan cabaran yang terdapat dalam Wawasan 2020. [ 10 markah ]
F1 Membina bangsa Malaysia yang bersatu padu
H1a Perpaduan merupakan asas kekuatan sesebuah negara
H1b Dapat dicapai melalui dasar kerajaan sepeerti Dasar pembangunan Nasional / Dasar Bahasa Kebangsaan / Dasar Kebudayaan Kebangsaan / Dasar Pendidikan Kebangsaan
H1c Dapat mewujudkan rakyat yang beridentitikan Malaysia
F2 Membina masyarakat berjiwa bebas / tenteram dan berkeyakinan
H2a Rakyat Malaysia perlu gagah menghadapi pelbagai masalah
H2b Bangsa yang gagah dapat memajukan negara / mengangkat martabat bangsa / menangkis musuh negara
F3 Memupuk dan membina masyarakat demokratik yang matang
H3a Masyarakat demokratik bebas memilih kerajaan
H3b Perasaan tidak puas hati dan teguran kepada kerajaan disalurkan melalui saluran yang betul
F4 Mewujudkan masyarakat yang bermoral dan beretika
H4a Kemajuan fizikal diimbangkan dengan moral dan etika
H4b bertujuan melahirkan masyarakat berbudaya unggul
H4c kepatuhan kepada agama / pengamalan budaya dan tradisi yang cemerlang / keberkesanan sistem pendidikan / keunggulan institusi kekeluargaan merupakan sumber pembinaan masyarakat bermoral
F5 Mewujudkan masyarakat yang matang, liberal, dan bertoleransi
H5a dapat berfikir secara rasional / tidak bertindak melulu
H5b dapat membebaskan diri daripada berfahaman sempit / sedia menerima perubahan / pandangan orang lain
F6 Membina masyarakat yang maju dan saintifik
H6a masyarakat yang maju dapat menyerap segala perubahan persekitarannya untuk membina kecemerlangan
H6b masyarakat bertunjangkan ilmu pengetahuan terutamanya sains dan teknologi
H6c mempunyai budaya ilmu yang menjana produktiviti
H6c mempunyai amalan kreatif
H6d mempunyai sikap inovatif
F7 Mewujudkan masyarakat berbudaya penyayang
H7a dicirikan dengan kehidupan bermuafakat / saling memahami dan menghormati / bekerjasama dan saling membantu
H7b tidak individulistik / meletakkan kepentingan masyarakat melebihi kepentingan diri
H7c asas pembinaan masyarakat penyayang ialah kepatuhan kepada agama / nilai-nilai murni amalan tradisi / institusi kekeluargaan
F8 Menjamin masyarakat yang adil dan saksama ekonominya
H8a kemajuan negara yang dinikmati mkelompok tetrtentu akan membawa rasa tidak puas hati
H8b contoh berlaku rusuhan kaum pada 13 Mei 1969
H8c keadilan ekonomi dapat meningkatkan taraf hidup rakyat
F9 Memupuk dan membina masyarakat makmur
H9a masyarakat yang hidup dalam kemewahan
H9b mempunyai taraf hidup yang tinggi
H9c pendapatan isi rumah / negara berada pada tahap yang tinggi
(c) Sebagai pelajar, bagaimanakah anda boleh merealisasikan Wawasan 2020? [ 6 markah ]
F1 Belajar bersungguh-sungguh
F2 Mendalami teknologi maklumat / ICT
F3 Mengekalkan perpaduan kaum
F4 Patuh kepada peraturan sekolah / negara
F5 Menjadi pelajar yang berdisiplin
F6 Taat kepada negara
F7 Hormat kepada ibu bapa
F8 Bercita-cita tinggi
F9 Sanggup menuntut ilmu sehingga keluar negara
F10 Mempunyai semangat daya saing
F11 Bersifat kreatif dan inovatif
F12 Bersifat terbuka
F13 Sedia menerima perubahan
F14 Tidak mementingkan diri sendiri
F15 Tidak terlibat dengan gejala sosial yang negatif
(Mana-mana jawapan yang munasabah)
Subscribe to:
Posts (Atom)