Selepas kewafatan Nabi Muhammad s. a. w. , pentadbiran kerajaan Islam diketuai
oleh khalifah.
a) Berikan maksud khalifah
i. Pengganti
ii. Pengganti yang melaksanakan tanggungjawab pemerintahan dan pentadbiran kerajaan yang sebelumnya dilakukan oleh Nabi Muhammad s.a.w
(2 markah)
b) Nyatakan tiga syarat yang perlu dipenuhi oleh seseorang calon khalifah.
i)Lelaki yang merdeka
ii)Beragama Islam
iii)Memiliki pengetahuan tentang Islam
(3 markah)
c) Senaraikan tiga kaedah pemiihan khalifah.
i) Musyawarah / syura (cth : Abu Bakar al-Siddiq)
i) Cadangan satu nama (cth : Umar al-Khattab)
iii) Pemilihan daripada beberapa orang calon (cth : Uthman bin Affan)
iv) Pencalonan oleh sekelompok masyarakat (cth : Ali bin Abu Talib)
(3 markah)
d) Nyatakan maksud ”baiah”
perakuan sumpah taat setia yang diberikan kepada seseorang yang telah dilantik sebagai pemimpin
(1 markah)
e) Pada pendapat anda,bagaimanakah cara terbaik untuk memilih pemimpin dalam dunia moden sekarang?
-Melalui cara demokrasi
(1 markah)
Saturday, August 6, 2011
PERANG DUNIA PERTAMA
Perang Dunia Pertama (1914-1918) merupakan konflik antarabangsa yang berlaku pada awal abad ke-20.
a. Senaraikan dua buah negara yang membentuk Perikatan Kuasa Tengah.
i. Jerman
ii. Austria-Hungary
iii. Itali
iv. Turki
v.Bulgaria (2 markah)
b. Nyatakan tiga faktor berlakunya Perang Dunia Pertama (1914 – 1918)
i. Pembunuhan Archduke Franz Ferdinand(pewaris kepada takhta Austria-
Hungary) dan isterinya Dutchess Sophie di Sarajevo
ii. Kemunculan nasionalisme dan sistem pakatan negara-negara Eropah
iii. Persaigan kuasa besar merebut peluang ekonomi
iv. Persaingan sengit dalam kalangan kuasa Eropah akibat Imperialisme Baru
v. Kuasa besar bersaing untuk membentuk lingkungan pengaruh masing-masing
vi. Persaingan untuk mendapatkan bahan mentah
vii. Persaingan untuk memasarkan barangan siap mereka (3 markah)
c. Sebutkan tiga kesan Perang Dunia Pertama.
i. Menamatkan pemerintahan beraja di Eropah
ii. Pemeteraian Perjanjian Versailles dalam Persidangan Damai pada Jun 1919
iii. Peta Eropah diubah
i. Kemunculan beberapa buah negara baru
ii. Pembentukan Liga Bangsa pada tahun 1919
iii. Inflasi yang tinggi di kalangan negara yang berperang
iv. Hutang peperangan yang tinggi
v. Pengangguran
vi. Pasaran dunia mula diambil alih oleh Amerika Syarikat dan Jepun
vii. Britain kehilangan satu pertiga daripada perdagangan luarnya
viii. Kehiangan nyawa yang ramai
(3 markah)
d. Cadangkan langkah-langkah untuk mengelakkan berlakunya Perang Dunia Ketiga.
i. Sentiasa wujudkan hubungan diplomatik dgn negara-negara lain
ii. Bekerjasama dalam menyelesaikan masalah antarabangsa
iii. Bekerjasama dalam melindungi hak asasi manusia tanpa mengira bangsa,
agama dan warna kulit
iv. Menjalinkan hubungan serta mengamalkan sikap berbaik-baik dengan negara-
negara lain
v. Mengamalkan prinsip keamanan antarabangsa
vi. Menghormati kedaulatan negara-negara lain
vii. Menyelesaikan sebarang pertelingkahan melalui permuafakatan dan rundingan
(mana-mana isi yang munasabah) (2 markah)
a. Senaraikan dua buah negara yang membentuk Perikatan Kuasa Tengah.
i. Jerman
ii. Austria-Hungary
iii. Itali
iv. Turki
v.Bulgaria (2 markah)
b. Nyatakan tiga faktor berlakunya Perang Dunia Pertama (1914 – 1918)
i. Pembunuhan Archduke Franz Ferdinand(pewaris kepada takhta Austria-
Hungary) dan isterinya Dutchess Sophie di Sarajevo
ii. Kemunculan nasionalisme dan sistem pakatan negara-negara Eropah
iii. Persaigan kuasa besar merebut peluang ekonomi
iv. Persaingan sengit dalam kalangan kuasa Eropah akibat Imperialisme Baru
v. Kuasa besar bersaing untuk membentuk lingkungan pengaruh masing-masing
vi. Persaingan untuk mendapatkan bahan mentah
vii. Persaingan untuk memasarkan barangan siap mereka (3 markah)
c. Sebutkan tiga kesan Perang Dunia Pertama.
i. Menamatkan pemerintahan beraja di Eropah
ii. Pemeteraian Perjanjian Versailles dalam Persidangan Damai pada Jun 1919
iii. Peta Eropah diubah
i. Kemunculan beberapa buah negara baru
ii. Pembentukan Liga Bangsa pada tahun 1919
iii. Inflasi yang tinggi di kalangan negara yang berperang
iv. Hutang peperangan yang tinggi
v. Pengangguran
vi. Pasaran dunia mula diambil alih oleh Amerika Syarikat dan Jepun
vii. Britain kehilangan satu pertiga daripada perdagangan luarnya
viii. Kehiangan nyawa yang ramai
(3 markah)
d. Cadangkan langkah-langkah untuk mengelakkan berlakunya Perang Dunia Ketiga.
i. Sentiasa wujudkan hubungan diplomatik dgn negara-negara lain
ii. Bekerjasama dalam menyelesaikan masalah antarabangsa
iii. Bekerjasama dalam melindungi hak asasi manusia tanpa mengira bangsa,
agama dan warna kulit
iv. Menjalinkan hubungan serta mengamalkan sikap berbaik-baik dengan negara-
negara lain
v. Mengamalkan prinsip keamanan antarabangsa
vi. Menghormati kedaulatan negara-negara lain
vii. Menyelesaikan sebarang pertelingkahan melalui permuafakatan dan rundingan
(mana-mana isi yang munasabah) (2 markah)
BAB 10 TING. 4 : BURUH CHINA DAN INDIA
Penggunaan Tenaga Buruh Luar (Bab 10 Tingkatan 4, hlm. 252 – 254)
a) Nyatakan sebab-sebab kedatangan buruh dari China dan India ke Tanah Melayu.
(4 markah)
• Faktor yang mendorong meninggalkan negara masing-masing
• Galakan kerajaan British
• Tidak ditentang oleh orang Melayu
• Hubungan tradisi antara Tanah Melayu dengan India
• Kemakmuran ekonomi Tanah Melayu
• Peluang pekerjaan
• Kestabilan politik di Tanah Melayu
b) Terangkan cara kemasukan buruh China ke Tanah Melayu. (10 markah)
• Sistem Tiket Kredit
- bakal imigran dikumpulkan dari kampung di China.
- oleh kheh-thau (ketua) sebelum dibawa ke pelabuhan.
- Kheh-thau dibayar bagi setiap imigran imigran China.
- bakal imigran dikenali sebagai sin-kheh (miskin tidak mampu membiayai perbelanjaan ke Tanah Melayu)
- Sin kheh diletakkan di bawah pengawasan nakhoda kapal @ agensi buruh
- mereka terlebih dahulu menerima bayaran daripada bakal majikan.
- Sin kheh membuat perjanjian secara lisan @ bertulis.
- bekerja dengan majikan dalam satu tempoh untuk menjelaskan hutang.
- mereka dibekalkan dengan tiket menunjukkan pelabuhan yang dituju.
- serta keterangan sama ada mereka bebas atau berhutang.
- Di pelabuhan, mereka diambil oleh pemborong buruh @ orang tengah.
- mendapatkan majikan untuk mereka dengan bayaran tertentu.
- jawatan pegawai pelindung buruh dari China diwujudkan di Tanah Melayu bagi mengawasi.
- beberapa undang-undang diluluskan untuk membaiki sistem pengambilan buruh.
• Sistem Pengambilan Kakitangan
- majikan menghantar pegawainya ke China.
- untuk mendapatkan tenaga buruh.
- tambang buruh dibiayai majikan.
- pegawai bertanggungjawab untuk mengiringi buruh-buruh.
- mereka mesti sampai di tempat majikannya.
• Sistem Pengambilan Rumah Kongsi
- pengambilan rumah kongsi oleh pegawai di negara China.
- dilantik oleh sesebuah rumah kongsi.
- pegawai membiayai perbelanjaan buruh.
- mereka mesti sampai di rumah kongsi di Tanah Melayu.
- buruh diserahkan kepada tuan punya rumah kongsi.
- pembawa buruh akan dibayar dengan kadar tertentu.
- seperti yang dipersetujui.
c) Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, apakah ciri-ciri masyarakat berbilang
kaum di negara kita? (6 markah)
• Petempatan berbeza mengikut kaum
• Bahasa pertuturan berbeza
• Menyulitkan perpaduan kaum
• Perkembangan pendidikan vernakular
• Perbezaan budaya dan agama
• Perbezaan taraf hidup antara kaum
• Jenis pekerjaan berbeza mengikut kaum
• Orang Melayu bertani, tinggal di kawasan luar bandar
• Imigran India sebagai penoreh getah
• Imigran China berniaga, bekerja di lombong dan tinggal di kawasan bandar
a) Nyatakan sebab-sebab kedatangan buruh dari China dan India ke Tanah Melayu.
(4 markah)
• Faktor yang mendorong meninggalkan negara masing-masing
• Galakan kerajaan British
• Tidak ditentang oleh orang Melayu
• Hubungan tradisi antara Tanah Melayu dengan India
• Kemakmuran ekonomi Tanah Melayu
• Peluang pekerjaan
• Kestabilan politik di Tanah Melayu
b) Terangkan cara kemasukan buruh China ke Tanah Melayu. (10 markah)
• Sistem Tiket Kredit
- bakal imigran dikumpulkan dari kampung di China.
- oleh kheh-thau (ketua) sebelum dibawa ke pelabuhan.
- Kheh-thau dibayar bagi setiap imigran imigran China.
- bakal imigran dikenali sebagai sin-kheh (miskin tidak mampu membiayai perbelanjaan ke Tanah Melayu)
- Sin kheh diletakkan di bawah pengawasan nakhoda kapal @ agensi buruh
- mereka terlebih dahulu menerima bayaran daripada bakal majikan.
- Sin kheh membuat perjanjian secara lisan @ bertulis.
- bekerja dengan majikan dalam satu tempoh untuk menjelaskan hutang.
- mereka dibekalkan dengan tiket menunjukkan pelabuhan yang dituju.
- serta keterangan sama ada mereka bebas atau berhutang.
- Di pelabuhan, mereka diambil oleh pemborong buruh @ orang tengah.
- mendapatkan majikan untuk mereka dengan bayaran tertentu.
- jawatan pegawai pelindung buruh dari China diwujudkan di Tanah Melayu bagi mengawasi.
- beberapa undang-undang diluluskan untuk membaiki sistem pengambilan buruh.
• Sistem Pengambilan Kakitangan
- majikan menghantar pegawainya ke China.
- untuk mendapatkan tenaga buruh.
- tambang buruh dibiayai majikan.
- pegawai bertanggungjawab untuk mengiringi buruh-buruh.
- mereka mesti sampai di tempat majikannya.
• Sistem Pengambilan Rumah Kongsi
- pengambilan rumah kongsi oleh pegawai di negara China.
- dilantik oleh sesebuah rumah kongsi.
- pegawai membiayai perbelanjaan buruh.
- mereka mesti sampai di rumah kongsi di Tanah Melayu.
- buruh diserahkan kepada tuan punya rumah kongsi.
- pembawa buruh akan dibayar dengan kadar tertentu.
- seperti yang dipersetujui.
c) Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, apakah ciri-ciri masyarakat berbilang
kaum di negara kita? (6 markah)
• Petempatan berbeza mengikut kaum
• Bahasa pertuturan berbeza
• Menyulitkan perpaduan kaum
• Perkembangan pendidikan vernakular
• Perbezaan budaya dan agama
• Perbezaan taraf hidup antara kaum
• Jenis pekerjaan berbeza mengikut kaum
• Orang Melayu bertani, tinggal di kawasan luar bandar
• Imigran India sebagai penoreh getah
• Imigran China berniaga, bekerja di lombong dan tinggal di kawasan bandar
MINDA PERLU DIASAH

Pemuda ini rajin bekerja.. semangat dan tenaga tetap hebat.. namun setelah berusaha beberapa hari, dia terlupa untuk MENGASAH KAPAK...
Oleh itu, sebagai pelajar, kita juga perlu sentiasa mengasah minda dengan mengikuti tazkirah, ceramah atau seminar yang boleh membantu meningkatkan keupayaan minda kita
PERANAN CANDI

1. Terdapat banyak warisan kesenian yang ditinggalkan oleh kerajaan awal di Asia Tenggara yang mempunyai pengaruh Hindu dan Buddha
(a)Apakah monumen?
Bangunan datau binaan yang dibuat daripada batu dengan tujuan memperingati orang ternama atau peristiwa penting [2 markah]
(b)Nyatakan tiga peranan candi.
i)Rumah Ibadat
ii)Tempat menyimpan abu jenazah raja dan keluarga
iii)Tempat menyimpan patung dewa utama [3 markah]
(c)Senaraikan tiga contoh tinggalan warisan candi yang terkenal di Asia
Tenggara.
i)Candi Borobudur
ii)Angkor Wat
iii)Candi lembah Bujang [3 markah]
(d)Pada pendapat anda, mengapakah warisan kesenian zaman lampau perlu dijaga?
i)Sumber pelancong
ii)Agar generasi akan datang dapat mengetahui warisan kesenian lampau
[2 markah]
Friday, July 1, 2011
Thursday, April 21, 2011
Ciri-Ciri Umum Sistem Birokrasi Barat
Terangkan ciri-ciri umum sistem birokrasi Barat di Asia Tenggara. (5 markah)
Ciri umum yang pertama ialah penubuhan kerajaan pusat hasil penyatuan wilayah-wilayah di tanah jajahan. Ciri kedua, pelantikan Gabenor Jeneral sebagai ketua pentadbir di tanah jajahan. Ciri yang ketiga ialah pelaksanaan pentadbiran melalui biro atau jabatan.
Ciri seterusnya ialah pelantikan pegawai Barat sebagai ketua biro dan pengenalan undang-undang Barat.
Ciri umum yang pertama ialah penubuhan kerajaan pusat hasil penyatuan wilayah-wilayah di tanah jajahan. Ciri kedua, pelantikan Gabenor Jeneral sebagai ketua pentadbir di tanah jajahan. Ciri yang ketiga ialah pelaksanaan pentadbiran melalui biro atau jabatan.
Ciri seterusnya ialah pelantikan pegawai Barat sebagai ketua biro dan pengenalan undang-undang Barat.
Subscribe to:
Posts (Atom)